Els inicis

L’any 1946, l’historiador i catedràtic en història medieval Manel Riu juntament amb Manel Segret i Riu i vilatans de la vall i aficionats a la història (Ramon Cots o Josep Canal), són les persones que van iniciar aquest projecte.

Durant els estudis realitzats a la zona pel mateix Manel Riu i amb l’ajuda dels altres col·laboradors, es trobaren i s’extragueren diferents peces les quals es van començar a guardar i exposar a l’edifici de la Confraria dels Colls. D’aquestes, també se’n començà a fer un registre. Era l’inici del Museu de la Vall de Lord.

escanear0340
El museu de la Vall de Lord creix
museu_antic

Els estudis i troballes van seguir creixent, així com també es realitzaren diferents campanyes d’excavacions en diferents punts de la vall. Les diferents peces que es trobaren van permetre omplir diferents vitrines als dos pisos de l’antic edifici històric de la Confraria dels Colls, generant així el Museu de la Vall de Lord.

L’any 2002 es constituí legalment en Associació Cultural Vall de Lord, una associació sense ànim de lucre, la qual treballa amb el mateix objectiu des dels inicis del museu: la conservació, estudi i difusió del patrimoni cultural i natural de la Vall de Lord.

El Museu – Centre d’Interpretació de la Vall de Lord: un projecte en marxa

Actualment l’associació compta amb dos espais: la Casa de l’antiga Confraria dels Colls i l’espai de la casa Prioral, edifici adjacent al monestir de Sant Llorenç de Morunys.

Antigament i fins l’any 2010 la col·lecció visitable de l’associació es trobava tota a la Casa de l’antiga Confraria dels Colls, edifici inclòs dins del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

museu-(3)

La necessitat però, de tenir un nou espai per poder exposar les peces amb un enfocament més modern i més divulgatiu així com també vetllar per la seva preservació van confluir en un projecte de rehabilitació de la casa prioral; aquest projecte es va iniciar l’any 2003 i fins avui en dia es van realitzant diferents fases.